manga_preview
Boruto TBV 14

Hikikomori - Nemoc současné společnosti

hikikomori.png
Místo konání: 
DOX, Poupětova 1, Praha
Datum: 
07.12.2015 19:00

Chcete-li se dozvědět něco víc o japonském termínu "hikikomori" a koho se tento stav týká, dotavte se v pondělí 7. 12. na besedu s norským japanologem do DOXu Smiling

Vstup zdarma!


Kategorie:

Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".
Obrázek uživatele Rhaegarus
Vložil Rhaegarus, So, 2015-12-12 23:04 | Ninja už: 3696 dní, Příspěvků: 26 | Autor je: Prostý občan

Jen taková poznámka na okraj.
Veškeré mé (pravděpodobně zcestné) informace o hikikomori pochází odsud:
http://anime.akihabara.cz/anime/NHK-ni-Youkoso-2006
Je to velmi dobré anime. Jak celkem drsné drama i komedie. Patří to mezi mojí topku anime takže bych to určitě rád doporučil každému Smiling

Obrázek uživatele filozof
Vložil filozof, So, 2015-12-05 22:12 | Ninja už: 3527 dní, Příspěvků: 24 | Autor je: Prostý občan

Současné společnosti = týkající se pouze japonců. Laughing out loud

Obrázek uživatele Calime Istima Wilin
Vložil Calime Istima Wilin, Út, 2015-12-08 15:23 | Ninja už: 5886 dní, Příspěvků: 2029 | Autor je: Editor ve výslužbě, Prasatkova sekretarka, Recepční v lázních

A na to jsi přišel jak, prosím tě? Eye-wink

Mluvit pravdu má neobyčejné výhody.
Člověk si nemusí pamatovat, co kdy řekl.

>(=^.^=)><(^..^)<

Obrázek uživatele filozof
Vložil filozof, Út, 2015-12-08 22:30 | Ninja už: 3527 dní, Příspěvků: 24 | Autor je: Prostý občan

Vsadím se o cokoliv, že v česku neexistují lidé, kteří nejsou schopni si ze strachu zajít nakoupit nebo do práce. Možná tak někde v léčebnách, jako "nemoc současné společnosti" to můžou brát fakt jen někde v japonsku.

Obrázek uživatele nettiex
Vložil nettiex, Pá, 2015-12-11 19:41 | Ninja už: 6100 dní, Příspěvků: 3653 | Autor je: Editor všeho, Kankurova kosmetička

Mno, tak jsi holt prohrál. Eye-wink

Obrázek uživatele strigga
Vložil strigga, Pá, 2015-12-11 19:23 | Ninja už: 5146 dní, Příspěvků: 1637 | Autor je: Konohamarova chůva

Několik takových lidí trochu znám. Částečně mezi ně taky patřím, i když okolnosti mě nutí se neizolovat tolik (z něčeho člověk žít musí, no xD). Není to zrovna nejpříjemnější a celkem mě baví, když přijde někdo, kdo šmahem popře moji existenci Laughing out loud a hlavně existenci lidí, kteří jsou na tom hůř než já. "Někde v léčebnách", no to snad ne.. nevynášela bych všeobecný soudy jen na základě toho, že nikoho takového osobně neznám. A vzpomínám si na zmínky o tomhle problému i v několika španělských knížkách, ačkoli tam tomu nijak konkrétně neříkali.. čistě japonským fenoménem bych to nenazývala. Smiling

Jinak k tomu, co říká Rhaegarus.. souhlasím, jediné, s čím nesouhlasím, je ta zjednodušená zkratka o sezení doma a hraní her. Jsou i jiný řešení. Já třeba popadám psa a jdu do přírody, protože uzavřený prostor mě stresuje taky. .)

Pamatuj, tenhle svět není jen pro silný, stvořen byl pro všechny ztracený duše
a počítá se, jestli tě tvá cesta posilní, a ne to, jak rychle jsi ji ušel
~ Radůza

Obrázek uživatele filozof
Vložil filozof, So, 2015-12-12 21:44 | Ninja už: 3527 dní, Příspěvků: 24 | Autor je: Prostý občan

Hikkikomori je v japonsku termín, který onačuje lidi žijící ve svých pokojích izolovaně od ostatních lidí. Není to jen o tom, že někdo tráví volný čas zavřený v pokoji (to dělám taky), ale není schopný fungovat v normální společnosti. Někteří lidé jsou sice asociální, ale jsu schpni si zajít na úřad, do obchodu atp.
Hikkikomori nevychází několik měsíců ze svého bytu, ve dne většinou spí, pokud chodí ven tak skoro vždy v noci (v japonsku mají pro ně tuším i speciální obchody) a je závislý na penězích od rodičů.

Co mi vadí mnohem víc je název "nemoc současné společnosti". Evropská společnost takové lidi nevytváří, tady je lidem většinou jedno jak žiješ. Pokud tím někdo trpí tady v evropě, tak to je kvůli nějakým psychickým problémům (nechci aby to vyznělo špatně, prostě strach z lidí je psychický problém). Japonská společnost je naopak za tyto lidi zodpovědná. v japonsku trpí tímto problémem 1% populace a většina z nich kvůli společenskému tlaku. Člověk tam většinu dne pracuje, existuje tam velký důraz na kariérní růst a obhájení dobrého jména své rodiny. Jsou lidé kteří ten tlak nevydrží a ze společenského kolotoče vypadnou, nejsou pak schopní se navrátit do běžného života a zároveň je ničí pocit viny z vlastního selhání. Rodina je většinou podporuje a mlčí, protože se nechce poškodit v očích veřejnosti.

Obrázek uživatele strigga
Vložil strigga, So, 2015-12-12 23:39 | Ninja už: 5146 dní, Příspěvků: 1637 | Autor je: Konohamarova chůva

Ok. Chápu, co tím chceš říct. Ovšem znovu říkám, že ano, několik lidí s takovým (nebo dobře, velmi podobným) problémem znám. A máš pravdu, že to u nás často skutečně souvisí s nějakou duševní poruchou – smutné bylo ovšem vyjádření o tom, že tihle lidé jsou "někde v léčebnách", protože to je s prominutím blbost. Realita je úplně jiná. Lidé, u nichž se vyskytuje nějaká duševní porucha, ať už se projevuje takhle nebo jinak, velmi často v žádných léčebnách nejsou, a když, tak obvykle pár týdnů, měsíců, než se vracejí domů. (A že se vracejí, často neznamená, že je jim líp. Náš systém je v tomhle špatně nastavený a především často špatně vykonávaný. Zkušenost. Ne vlastní, ale blízká, bohužel.) Souhlasím, že v Japonsku to vzhledem k tlaku společnosti je v mnohém specifický problém se specifickými příčinami, a že je tam taky o dost víc vidět a evidentně se o něm víc mluví. A myslím si, že je to dobře, a to, že se o tom – aspoň trochu, třeba v rámci přednášky a bez vymezení našich "západních" specifik – začíná mluvit i u nás, je velmi dobře taky. I když naše společnost neklade na jednotlivce takové nároky. (I když bych si tu nedovolila paušalizovat, protože u nás to nemusí být tlak společnosti – stačí, aby se tak chovalo konkrétní okolí, ve kterém člověk žije, aby ho k podobné izolaci dotlačilo taky. A takové prostředí si dovedu představit velice snadno i u nás.)
Ale jasně, máš rozhodně pravdu v tom, že to tu není zdaleka takový fenomén jako v Japonsku. Přesto myslím, že ta přednáška může být užitečná i tady. Ono i kdyby, dobře, se nás netýkala přímo všechna specifika termínu hikikomori, tak nevidím důvod, proč to předem shazovat jako něco, co se týká jen Japonců. Velmi podobné problémy mají lidé po celém světě. A podobné akce jim, už jenom tím, že se o nich dozvědí, můžou trochu pomoct. Smiling

Pamatuj, tenhle svět není jen pro silný, stvořen byl pro všechny ztracený duše
a počítá se, jestli tě tvá cesta posilní, a ne to, jak rychle jsi ji ušel
~ Radůza

Obrázek uživatele Rhaegarus
Vložil Rhaegarus, So, 2015-12-12 23:10 | Ninja už: 3696 dní, Příspěvků: 26 | Autor je: Prostý občan

To zrovna né, ale i tak je (dle mě) v ČR čím dál více lidí se sociální fobií (jak já tomu říkám učebnicová definice je asi trochu jinde), tedy lidi co neumí mluvit s lidmi, cítí se nepříjemně mezi ostatními atd. Jsou radši ve volném čase zavření v bytě a hrají hry. No a to není od toho až tak daleko a je to opravdu problém všech "civilizovaných zemí."

EDIT: Nemyslel jsem, že PC je jediný způsob jak trávit čas bez lidí. Měl jsem na mysli například hrají hry...

EDIT 2: Jop to o čem jsem mluvil jsou asociální lidé. V tu chvíli mě to nedocvaklo.

EDIT 3: Povídání, keré se také trochu dotkne tohoto tématu
http://www.rozhlas.cz/radiowave/rozhovory/_zprava/mladi-japonci-jsou-hikikomori-davaji-prednost-samote-a-virtualnim-svetum--1561163